Ver weg van de drukte, middenin het Hollandse waterlandschap, diep verscholen in de natuur duiken ze plots voor je op als je een polderweggetje inslaat: de forten van de Hollandse Waterlinies. Robuuste locaties, verbonden door wandel-, fiets- en vaarroutes die een gemeenschappelijk verleden hebben. Natuur, cultuur en geschiedenis, voor iedereen nabij. Met elkaar vertellen ze je een oer-Hollands verhaal over verdediging met water als bondgenoot. Arrangement (prijs: € 47,95 p.p.)Bij deze Happen en Trappen route is het volgende inbegrepen:
- Koffie en Fortkoek bij Waterliniemuseum Fort bij Vechten
- Voorgerecht bij Jonkheer de Ram
- Soep bij Fort WKU
- Hoofdgerecht bij Hajé Waterliniedok 1
- Nagerecht bij Hajé Waterliniedok 1
Actief en culinair genietenFiets door loopgraven en langs forten. Dineer met uitzicht op sluisjes en kazematten. De Waterlinie-Happen en Trappen fietstocht van ruim 45 kilometer in het midden van het land dompelt je onder in ons oer-Hollandse waterverdedigingssysteem uit de 19e en 20e eeuw. Het vertelt het verhaal van het onder water zetten (inunderen) met een laagje water van zo’n 40 centimeter om de vijand tegen te houden. Te diep voor man en paard en te ondiep voor de boot.
Werelderfgoedpareltjes UNESCO Werelderfgoed de Hollandse Waterlinies bestaat uit twee historische waterlinies: de Stelling van Amsterdam en de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Samen één lange verdedigingslinie met robuuste forten, vele slimme waterwerken en een groen open landschap. De start is in het Waterliniemuseum Fort bij Vechten en vervolgens fiets je van pareltje naar pareltje binnen de Nieuwe Hollandse Waterlinie! Tussendoor stop je bij verschillende restaurants voor fijne culinaire verwennerijen.
Dompel u onder in het WaterlinielandschapBeleef de verhalen terwijl je fietst: van de verveelde soldaten in het koude, vochtige Fort bij Vechten naar Fort Honswijk waarin het eerste concentratiekamp van Nederland was. En dan via Fort WKU (Werk aan de Korte Uitweg) met haar fantastische theetuin naar de Plofsluis. Daar lag 40.000 kilo puin opgeslagen om het Amsterdam-Rijnkanaal in gekieperd te worden. Waarom? Dat vertellen we onderweg! Het ligt allemaal op de route om door jou ontdekt te worden.
De Nieuwe Hollandse WaterlinieDe Nieuwe Hollandse Waterlinie was van circa 1815 tot 1940 een onneembare vesting. Hij beschermde Holland tegen vijandige troepen. Bij oorlogsdreiging konden militairen van Muiden tot aan de Biesbosch brede stroken land onder water zetten, zodat Holland onbereikbaar was. Op strategische posities stuitte de vijand op forten, kastelen en kazematten. De Waterlinie is drie keer in stelling gebracht. De eerste keer was tijdens de Frans – Duitse Oorlog van 1870 – 1871. De tweede keer was tijdens de Eerste Wereldoorlog van 1914 – 1918. Een Duits spionagerapport uit die tijd geeft aan dat de waterlinie toen voorkomen heeft dat Duitsland ons heeft aangevallen. De laatste mobilisatie was in 1939-1940 aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog. Het systeem bleek toen jammerlijk verouderd, de Duitsers vlogen er gewoon overheen. Tegenwoordig is het open Linielandschap het grootste Rijksmonument van Nederland en bovendien onderdeel van het UNESCO Werelderfgoed Hollandse Waterlinies.
UNESCO Werelderfgoed uniek voor nu en laterDe Stelling van Amsterdam staat sinds 1996 op de UNESCO Werelderfgoedlijst, in 2021 is de Nieuwe Hollandse Waterlinie daaraan toegevoegd. Samen vormen zij nu het Werelderfgoed Hollandse Waterlinies. Alleen bijzonder erfgoed dat uniek is in de wereld en onvervangbaar kan de status UNESCO Werelderfgoed krijgen. De Hollandse Waterlinies staan nu in het rijtje met de Chinese Muur, Taj Mahal en de Piramides van Gizeh. Ontdek dit erfgoed van wereldformaat!
Deze route is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de Hollandse Waterlinies in Utrecht regio
Wij verwelkomen u graag op deze route!